Heden

De ToneelGroep Beta-Gamma (TGBG) is een groep (studie)vrienden die toneel- en filmproducties maakt. Per project verschilt de samenstelling, al naar gelang de beschikbare tijd en interesses van de groep. In 2015 en 2016 zijn we bezig geweest met de productie van ‘Scenes uit een Huwelijk. We repeteren iedere donderdag, om zo een acceptabel stuk ten tonele te brengen en het serieuze (werkende) leven te relativeren met een gezonde dosis chaotische creativiteit en zelfspot.

Verleden – kort en bondig

  • September 1998 wordt de eerste toneelgroep van studenten Bèta-Gamma opgericht.
  • Juni 1999 wordt het zelfgeschreven stuk K-stilte opgevoerd.
  • In 2002 vindt het eerste Beta-Gamma lustrum plaats en voor de bonte avond wordt het satirische stuk Wetenschap en geloof op de planken gezet. De Toneelgroep Beta-Gamma (TGBG) is geboren.
  • In juni 2003 voert de TGBG het spetterende Memoires van een Alien uit in het Amsterdamse theater De Kameleon.
  • In juni 2004 zet de TGBG een bewerking van het boek Kroniek van een Aangekondigde Dood op de planken van wederom De Kameleon.
  • In september 2004 besluit de toneelgroep dat het tijd is om een film te maken, en doopt zichzelf om naar een filmgroep met de verrassende naam FGBG.
    Begin 2008 wordt een laatste eindsprint gemaakt voor de film, en zaterdag 10 mei beleeft SupUrb, da Movie haar premiere.
  • In 2007 wordt het door de geoefende spelers uit de grond gestampt: Los Zand van Annie M.G. Schmidt.
  • Begin 2009 ligt er een script met de titel Onder de ogen van Oom Gregor, een stuk over vaderlandsliefde, vaderliefde, en liefde in het algemeen.
  • Eind 2009 tekent regisseusse Jette Carolijn van den Berg voor een nieuwe productie en gaat de TGBG aan de slag met het stuk De Bekende Nederlander van Alan Ayckbourn. Op 2, 3 en 4 juli 2010 vonden de uitvoeringen plaats in het Polanentheater.
  • De TGBG begint wederom met een nieuw, zelf te schrijven stuk. Voorjaar 2011 wordt Joeri van Veenendaal ingeschakeld voor de regie. Mei 2012 ziet dit stuk De Kapitein en de Kater (die hebben baarden) het levenslicht.
  • Het is tijd voor een klassieker is de algemene tendens! In het voorjaar van 2013 staat Hamlet op de planken onder regie van  Nanda Kling

 

Verleden – lang en genuanceerd

K-Stilte – 1999

Het begon in september 1998. Het toenmalige cohort Bèta-Gamma studenten wilde graag een toneelgroep beginnen. In verschillende jaargangen bleken enthousiastelingen voor dit idee te zijn. Met behulp van de reeds verworven regisseur Arent Jan Linde kwamen wij tot de conclusie dat we graag zelf een stuk wilde creëren. Onder Arents bezielende leiding verkenden we eerst door middel van allerhande oefeningen onze toneelvaardigheden. Langzamerhand kwamen hier uit scènes voort dat resulteerde in een zoektocht naar welke rol voor wie het meest geschikt was. Nadat ook dit proces afgerond was, mochten wij ons schepper noemen van de fragmentarische komedie ‘k-stilte’. Oma’s op de bushalte nemen voorbijgangers in de maling en karakters in een wachtkamer verzanden in een chronische miscommunicatie die de rariteiten van elk personage blootlegt. Dit alles komt tot een hoogtepunt in een kleuterklas waar na een spelletje “ik-ga-de-wereld-vernietigen-en-ik-neem-mee” de hele klas collectief zelfmoord pleegt. In het geval dat u zich afvraagt waar die titel eigenlijk op slaat, kunnen we u onthullen dat k-stilte slechts een afkorting is van “korte stilte”.

M-pauze – BG Lustrum 2002

Na deze triomf besloten een aantal van de spelers verder te gaan met de toneelgroep. Ditmaal werd er een poging gewaagd om onder eigen regie een stuk van Guus Kuijer op te voeren. Wegens gebrek aan regie-ervaring, discipline en andere aanverwante zaken strandde deze onderneming helaas. Na deze desillusie was het een tijdje stil rond de toneelgroep, maar in de voorbereiding van het Bèta-Gamma lustrum begon het toneelbloed weer te borrelen. De oorspronkelijk toneelgroep van k-stilte besloot een remake van het stuk op te voeren onder de titel “m-pauze”. Deze keer werden er in de bewuste wachtkamer fondsen geworven voor de Zuid-Amerikaanse commune “el dorado” terwijl ondertussen actualiteiten als de millenniumbug, de bouwfraude affaire en burn-out reizen naar India de revue passeren.

Wetenschap als Geloof – BG Lustrum 2002

Naast M-pauze ontsproot bij een drietal toneel-diehards het idee om, verstrekt door vers bloed uit nieuwe cohorten, in het thema van het lustrum nog een ‘stukje’ opvoeren. Na talloze brainstorm sessies werd de productie ‘wetenschap als geloof’ gedoopt. Het resultaat was een redelijk absurdistische interpretatie van scènes uit de bijbel in een wetenschappelijke setting.
Om u een idee te geven: Adam en eva werden respectievelijk bèta en gamma, de toren van Babel werd opgebouwd uit dikke wetenschappelijk boeken en uiteindelijk werd er zelfs een kruisiging voltrokken vanwege het gebrek aan samenhang tussen de wetenschappen. Na dit hoogtepunt werd het duidelijk dat het tijd was voor de oorspronkelijk toneelgroep om het stokje door te geven aan de nieuwe groep.

Memoires van een Alien – 2003

De traditie van Bèta-Gamma toneel werd voortgezet. Het resultaat hiervan werd een reflectie op het leven en de keerpunten daarin; Memoires van een Alien. De ontwikkelingen in een buurthuis met meer of minder vastgeroeste personages krijgen een verrassende wending als er een heer binnen komt die elk van hen eigenlijk alleen verteld wat ze willen horen maar niet aan zichzelf durven te zeggen. De politieagent ontsteekt in woede over de wanorde in de wereld, de overambitieuze zakenvrouw en de getrouwde autoverkoper beginnen een affaire en het barmeisje vertrekt naar Guadalajara om mee te doen aan het project voor muziekinstrumenten voor straatkinderen.
Memoires van een Alien is een zelfgeschreven stuk over sleur, wolken, chocolademelk, xenofobie, dromers & denkers, auto’s, golfplaten, luchtballonnen, blaren, regels en de grottheorie van Plato. Een bespiegeling van de hedendaagse geestelijke volksgezondheid in hapklare soundbytes. 

Kroniek van een Aangekondigde Dood – 2004

Na lange en heftige discussies besloten we om het over een andere boeg te gooien. Waar het naar onze smaak in het vorige stuk de nadruk lag op de ontwikkeling van de personages, wilden we deze keer een productie met een verhaal. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Crónica de una muerte anunciada
(Kroniek van een Aangekondigde Dood) van Gabriel Garcia Marquez.
Kroniek van een Aangekondigde Dood was een multimediale theatherproductie op basis van het gelijknamige boek. Een roman over een bloedwraak waarvan alle dorpsbewoners van tevoren op de hoogte zijn. Over de magie van het lot en de medeplichtigheid van een heel dorp.  Hoewel het verhaal zich begin deze eeuw afspeelt in Zuid-Amerika, blijven de thema’s actueel. Deze productie hebben wij ons best gedaan om een veelheid aan personages, relaties, ontwikkelingen en motivaties op een begrijpelijke wijze neer te zetten.

Los Zand – 2007

Deze productie kwam tot stand met een heus bestaand script van Annie M.G. Schmidt: Los Zand. Het stuk werd in een paar maanden uit de grond gestampt en werd najaar 2007 ten tonele gebracht.

“Alle genodigden wachten op de man die vanavond gehuldigd zal worden. Maar Adriaan is te laat. Terwijl hij toch altijd zo pijnlijk precies is. Ondertussen wacht zijn familie vol verwarring, ongeduld en onvermogen. Welke knoop zal Winnie doorhakken? Zal Susan de juiste woorden vinden? Komt Annebet op het goede moment? Waarom is Gerrit alleen gekomen? Komt Samira uit de kast? Kan Saar zich door de avond ploegen? Wat is er met Adriaan gebeurd? En wat doet Jaap eigenlijk?”

SupUrb, da Movie – 2008

Vanaf januari 2005 hebben we onder de creatieve naam Filmgroep Beta-Gamma gezwoegd om onze eerste echte no-budget film te maken. We hebben geleerd over hoe je geanimeerde gesprekken kunt voeren met de camera, hoe je het beste met een microfoon kunt hengelen, hoe lang de acteurs soms moeten wachten tot alles klaar staat voor de volgende scene (en hoe hard de regisseurs moeten werken om de volgende scene klaar te zetten) en met name hoe cool iets eruit kan zien na creatief editen. Dit filmproject heeft zich ontwikkeld zich als een fles goede wijn: hoe ouder hoe beter. Na drie jaar ligt er dan ook een sterk product met een vet lauwe dronk en plezierige nasmaak. Een uitermate interessant traject, wat sinds eind 2006 bijna af  was en mei 2008 daadwerkelijk in premiere ging. SupUrb, da Movie is hiermee een onvergetelijke bijdrage aan het urban erfgoed van stad en randgemeenten.

Onder de Ogen van Oom Gregor – 2009

Met alle nostalgische gevoelens rond het zelfgeschreven stuk Memoires van een Alien werd besloten om wederom de improvisatie en de pen ter hand te nemen en een eigen script te schrijven. Na de nodige brainstorm en moodboard sessies ontstond het thema ‘Een Russisch Drama’, wat tot op de dag van vandaag de ondertitel van het stuk is.Het stuk vertelt over vaderlandsliefde, vaderlief, liefde in het algemeen en de offers die dit met zich meebrengt. Eind mei 2009 is dit stuk  opgevoerd.

‘De Tsarenfamilie Romanov beleeft roerige tijden. Chroestjenko heeft de Kaukasus binnengevallen en de organisatie voor het debutantenbal van de tweeling is in volle gang. Naast alle praktische zaken brengt het bal ook Catharina naar het paleis, de zus van de Tsarina. Haar aanwezigheid na al die jaren zet de familiebanden op spanning, en het bal en de troonopvolging zetten de eenheid van de tweeling onder druk. De raadsheer geeft ondertussen gewenste en ongewenste adviezen aan de familie. De Tsaar moet spoedig actie ondernemen om de onrusten te stoppen, zowel binnen als buiten de familie. Kan hij handelen voor het te laat is?’

De Bekende Nederlander – 2010

Alan Ayckbourn schreef het stuk Man of the Moment. Gees Linnebak vertaalde dit naar het Nederlands onder de titel De bekende Nederlander, en Jette Carolijn van den Berg en TGBG bewerkten het stuk voor acht acteurs. De uitvoeringen waren 2, 3 en 4 juli 2010 in het Polanentheater te Amsterdam.

‘De onvergetelijke ontmoeting tussen Arend van der Made en Marco Mink, inmiddels 15 jaar geleden, deed Arend in de dubbele beglazing en Marco in de gevangenis belanden. Marco Mink schreef daar zijn memoires en groeide na een spraakmakend interview met Astrid Berend uit tot een tv-persoonlijkheid. Tegenwoordig is Astrid als een programmamaakster op weg naar de top in omroepland en doet een beroep op Marco Minks medewerking voor een tweede ontmoeting tussen de heren. Tijdens de filmopnames wordt er flink gewroet in verzuurde aarde, wordt het priveleven van glamourboy Marco blootgelegd en steekt de wind op boven de stille wateren van Arend.’

De Kapitein en de Kater – 2012

In 2012 voerde Toneelgroep Bèta-Gamma onder leiding van Joeri van Veenendaal De Kapitein en de Kater (die hebben baarden) op in het Polanentheater. Dit muzikale sprookje, geheel ontsproten aan de fantasie van TGBG, zit vol avontuur, magie en vreselijk subtiele verwijzingen naar oude mythologie en wijsheden.
In het verhaal stapt een stoere Prinses in een impuls, geboren uit een diep verlangen, aan boord van een mysterieus schip om op zoek te gaan naar haar verloren jeugd. De Kapitein en de Kat willen beide haar wens in vervulling laten gaan, en spelen daarnaast een gevaarlijk dobbelspel met hoge inzet. De bemanning houdt ondertussen trouw en zonder klagen het schip in beweging, terwijl de Man met Baard een oogje in het zeil houdt. Zoals het een goed sprookje betaamd loopt het slecht af.

Hamlet – 2013

Hamlet is een van de klassieke stukken van Shakespeare. Dit zijn de hoofdlijnen: Koning Hamlet van Denemarken is overleden. Het land treurt deze geliefde vorst. Zo ook zijn zoon prins Hamlet. Wanneer prins Hamlet een geestverschijning ziet krijgt hij het moeilijk. De geest beweert zijn overleden vader te zijn, die door zijn broer Claudius (de oom van prins Hamlet) is vermoord. Vervolgens hertrouwt Hamlets moeder kort daarop met oom Claudius. Hamlet staat voor een moreel en politiek dilemma: sprak de geest de waarheid? En zo ja, kan hij doen waar de geest om vroeg en zijn oom vermoorden? En hoe kan hij achter de waarheid komen en wraak nemen zonder argwaan te wekken aan het hof? Ondertussen is Denemarken ook in oorlog met zijn buurlanden. Het perfecte recept voor een tragisch bloedbad.

Om onszelf en ons publiek te sparen speelden wij een bewerking van het stuk door Nanda Kling.